måndag 29 november 2010

Ny kurs: Workshop "Företagsspelet"

Ibland är jag lärare. Mest har det blivit kurser i hur man bygger hemsidor, men jag hittar gärna på nya kursidéer. Det här med att hålla kurser verkar vara en stor marknad. Tror visserligen inte att kursverksamhet kommer att bli min huvudsyssla, men de skulle vara kanon att utveckla och sälja några riktigt bra kurser.

I denna workshop som jag döpt till "företagsspelet" lär man sig grunderna för att starta och driva företag. Jag har haft eget företag i två år nu, och jag tror jag hittat ett enkelt och roligt sätt att förmedla mina kunskaper. Grundidén är att man lär sig genom att själv göra alla de moment som ingår i att starta och driva ett företag. Så istället för en kurs där läraren enbart föreläser, får du i denna kurs en lärare som mer fungerar som en spelledare.

Först blir det till att starta ett företag. I denna delen av kursen använder vi skatteverkets banketter för att starta företag (momsregistrering). Viktigt att inte uppehålla sig vid detaljerna, utan så snabbt som möjligt ge deltagarna känslan av att de nu driver ett företag.

Alla skapar sitt eget område i rummet varifrån man erbjuder sina tjänster/produkter. När spelet är igång köper och säljer man av varandra. Några områden att bemästra: Offerter, fakturor och bokföring. Och ibland kastar spelledaren in oväntade händelser som gör att man måste hitta nya lösningar (exempelvis större samarbeten eller att man behöver ändra på det man säljer). Spelet avslutas med årsredovisning.

Målsättningen är att deltagarna inte längre skall känna att starta och driva företag är något krångligt och obegripligt. I och med kursen har deltagarna ju redan startat och drivit ett företag. Förhoppningsvis får jag chans att prova kursen till våren, i projektverkstan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar