torsdag 4 november 2010

Kommer alla att ha sin egen webbutik?

Jäsp.. Det blev inte många timmars sömn i natt..
Jag fick en ny god idé precis innan jag skulle somna, som jag inte lyckades släppa.

Nyfiken på vad du tycker!
Jag tror nämligen att jag sett hur man i framtiden säljer med hjälp av Internet..

Jag har en egen webbutik, varifrån jag säljer ett av mina sällskapsspel ("Vem Känner Vem?")
Och jag har länge funderat på hur jag kan engagera de som gillar spelet till att vara med och sälja.
Det skulle vara kul att sudda ut gränsen mellan kund och säljare.. Och jag vill erbjuda de som gillar spelet samma provision som butikerna.

Jag förutspår att när du i framtiden köper en produkt med hjälp av Internet, så kommer du att uppmanas att lägga in produkten i din egen webbutik. Det kommer att komma en lösning där du enkelt och snyggt samlar "dina" produkter. Dessa butiker kommer att bli mer än bara försäljning. Jag räknar med att de flesta kommer att använda sin webbutiken som en berättelse, eller samlingsplats för allt sådant man tycker om.

Internet blir mer lönsamt för användarna. Provision istället för reklamintäkter.
Och vi får en hel armé med säljande konsumenter (hmm..).

Skulle vara roligt att starta ett samarbete med någon som vill arbeta med ta fram en lösning för webbutiker som kan funka för hela Internet. För egen del funderar jag mest på hur min egen webbutik kan göras om så att alla som gillar spelet får sin egen butik.

Hoppas jag inte får några nya idéer i natt..

2 kommentarer:

  1. Mja idén kanske förefaller god, men är inte direkt ny.

    MLM har provats av många och resultatet blir tyvärr oftast rätt ondskefullt :)

    Fokus flyttas i princip alltid från produkten till själva försäljningen. Säljarna börjar ljuga och överdriva om produktens förträfflighet, och börjar alltmer sälja in säljjobbet som den stora intäkten. D.v.s. vill bara värva fler säljare för att få mer provision, lockar mer "hur enkelt det är att sälja produkten", eller t.o.m. "hur enkelt det är att värva fler säljare". Man närmar sig alltmer renodlat pyramidspel vilket är förbjudet, men många av dessa bolag slirar i gränslandet, t.ex. bolag som Herbalife som mer liknar en religiös sekt än ett företag :)

    En baksida med MLM är också att folk som är helt inne i det ofta bränner alla sina vänner. Deras bjudningar och sociala sammankomster förvandlas till förtäckta säljmöten, och snart slutar vännerna komma... Har har faktiskt sett det hända i min egen bekantskapskrets där en tjej var just Herbalife-frälst! Obehagligt och gränsen till hjärntvätt! Nu har hon "tagit sig ur det", men hon var helt odräglig att umgås med
    när hon var som mest involverad (hon hade inget "vanligt jobb" under tiden utan skulle livnära sig helt på försäljningen, och då gick det helt överstyr)

    /Tobias (på Kamrat på vet :)

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Tobias!

    Det är precis såhär jag vill att min blogg skall fungera! Vissa idéer är helt klart inte lika trevliga som man först hoppas.

    I princip är jag inte speciellt förtjust i den överdrivna konsumtionskulturen. Affärsidéer som bygger på att luras, mörka eller slösa med naturen begränsade resurser skall bekämpas.

    Min vision av hur alla/många kommer att ha egna webbutiker tror jag fortfarande kan komma att bli sant. Speciellt för produkter man gärna vill förknippas med.

    Om detta skall omformuleras till något som mer liknar en affärsidé.. så ser jag i framtiden ett framgångsrikt företag som erbjuder alla gratis webbutiker. Den enda produkt detta företag erbjuder är dessa webbutiker. Intäkter kommer i vanlig ordning från reklam och eventuellt provision. Pyramidspelet kan även undvikas genom att inte ha någon inträdesavgift och att man inte tjänar på att rekrytera andra.

    Men jag har ingen längtan att starta upp ett sådant företag. Det finns så mycket annat roligt att göra. Om jag däremot fanns i ett sammanhang som gärna startade upp företag, då skulle jag nog försöka sälja in idén.

    Kanske kan denna blogg bli en väg in till nya sammanhang och samarbeten..

    SvaraRadera