torsdag 25 november 2010

Internet Tillsammans

Julen närmar sig, och jag har fullt upp med mitt sällskapsspel "Vem Känner Vem?". Har börjat fundert på vad jag vill göra efter att det lugnat ner sig efter jul. Vilken god idé skall förverkligas härnäst?

Jag tror jag vet, och ett första steg är att lägga ut den här. Det jag önskar skapa är ett internetbaserat "verksamhetshotell". En samlingsplats på nätet för ambiösa och projektdrivna människor. Domänen jag köpt för ändamålet är "tillsammans.org".

I denna samlingsplats skall du enkelt kunna skapa en rad olika websidor. Några exempel: CV, projektplan, webbutik, kontaktregister, bokföring, eventsida osv.. Det är upp till användarna att bestämma vilka sidor de vill skapa.

Eftersom innehållet är i fokus så måste det vara enkelt att skapa och ändra sidorna. En viktig utgångspunkt är att det skall vara formulär som genererar sidorna. Ett formulär bestämmer med andra ord vad sidan skall innehålla och hur sidan skall se ut. Observera nu att det är användarna som skapar formulären. Om du exempelvis är engagerad i en förening, och vill samla medlemmarna med hjälp av Internet då är denna mötesplats idealisk. Du skapar ett formulär: Du bestämmer vilka frågor som skall besvaras, och sedan uppmanar du medlemmarna att svara. Den som använder formuläret får en websida. Webbsidor som ingår i din förening.

Några andra egenskaper i tillsammans.org
1) Använd formulär som andra skapat.
2) En grupp kan ha sin egen uppsättning websidor.
3) Jämföra websidor som utgår från ett gemensamt formulär.

Mötesplatsen finns än så länge endast på ritbordet. Men när jag väl sätter igång så tänker jag börja med att utveckla något för projektverkstan. Här finns gott om driftiga människor som skulle behöva bena ut och visa upp sina projekt med hjälp av websidor. Sedan vill jag undersöka hur jag kan få in specifika grupper, som exempelvis forskarna. Mycket återstår..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar